Grootste niet-commerciele geocaching netwerk
Geopaths - Maak je eigen geoartpagina
Statistieken, GPX, zoeken. alles voor niets
Mails ontvangen over nieuwe caches en logs
Alle geocaching mogelijkeden 100% gratis
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Op wacht....... is niet meer. - OB1ABF
Eigenaar: -= GensNet =-
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 16 meter NAP
 Provincie: Nederland > Friesland
Cache soort: Multi Cache
Grootte: Normaal
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 08-08-2002
Gemaakt op: 12-08-2014
Gepubliceerd op: 12-08-2014
Laatste verandering: 07-11-2023
1x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
18 x Bekeken
0 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: n/b
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Let op: teken  Let op: jachtgebied  Parkeerplaats vlakbij  Let op: doornen  Alleen te voet toegankelijk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving NL

Deze schat is bedacht en gemaakt door Peetee en door -= GensNet =- overgenomen op 19 november 2008.

Let op! De coördinaten geven niet de positie van de schat aan, maar staan gericht op een willekeurige plek in de buurt van het dorp Oudemirdum.

De zoektocht start in ditzelfde dorp, gelegen in het mooie Gaasterland, een bosrijke streek in het zuidwesten van de provincie Fryslân. Aan de zuid-west zijde van het dorp staat op het hoogste punt van het dorp, tegen de bosrand, de laatste Friese luchtwachttoren. Lengte wandeling: 1 - 2 km; de schat plaats is met een auto tot op enkele honderden meters goed te benaderen.



Deze luchtwachttoren vormt het uitgangspunt voor de zoektocht en de schat heeft dan ook met diens voormalige functie te maken, waarover je onderaan de pagina iets meer kunt lezen (*).

Stel je voor:

Een vliegtuig nadert de Friese kust vanaf het IJsselmeer, vliegt recht over de toren en vervolgt zijn weg met als koers 51° waar.

Op het moment dat dit vliegtuig over de toren vliegt bevindt een ander vliegtuig zich op 8000 m. afstand, peiling 110° waar. Ook dit vliegtuig nadert de Friese kust, maar meer uit zuidoostelijke richting, koers 323° waar en houdt deze koers aan boven het vasteland.

De koersen van de vliegtuigen zijn zodanig, dat ze ergens boven de bossen van Gaasterland elkaars banen zullen kruisen. En op die plek in het bos, waarboven de vliegtuigen elkaars baan kruisen, heb ik de schat verstopt.

Aan jullie de opdracht om die plaats te vinden!

Als extra (complicerende?) factor daag ik jullie uit om de schat plaats te vinden zonder gebruik te maken van laptop, rekenmachine, ingetekende kaart, m.a.w. door bij de zoektocht uitsluitend je gps in te zetten.

Ik heb de schat namelijk uitgezet met behulp van mijn knalgele Etrex Euro en deze kan daarmee ook worden opgelost; zonder extra hulpmiddelen.

De schat bestaat uit een ammo kist met logboekje, schrijfgerei en wat goodies. Ruil niets als je niets gelijkwaardigs te ruilen hebt. Prikstok, zomers een lange broek en muggespray sterk aanbevolen!

(*) Deze luchtwachttoren was er een uit een netwerk van 275 luchtwachtposten die aan het begin van de Koude Oorlog werden gebouwd o.a. om vijandelijke vliegtuigen aan te kunnen zien/horen komen. De torens waren nodig omdat de radartechniek destijds nog onvoldoende geschikt was tegen laagoverkomende vliegtuigen.

Op gehoor konden vliegtuigen op een afstand van acht kilometer worden waargenomen en daarom konden de posten op een onderlinge afstand van zestien kilometer geplaatst worden. Er werden tussen met name 1951 en 1955 in totaal 275 posten ingericht waarvan 137 op bestaande gebouwen en 138 op speciaal ontworpen raatbouwtorens.

In vredestijd werden de torens alleen bemand tijdens oefeningen maar in oorlog en bij oorlogsdreiging waren er permanent twee luchtwachters aanwezig met een dienst van drie uur.

De raatbouwtorens bestonden uit prefab betonnen elementen en konden tot verschillende hoogtes samengesteld worden. Onderaan de toren waren de raatelementen met tegels bedekt om inklimmen te voorkomen. Het middendeel van de toren was een open trappenhuis. De open observatiecabine en een overdekte schuilnis bovenin de toren waren ook met tegels bedekt tegen scherfwerking. De observatiecabine was 3 bij 3 m. en de schuilnis was 2 m. hoog, 3 m. lang en 1 m. diep. Elke luchtwachtpost had een luchtwachtinstrument, in de observatiecabine, met daarop een verrekijker waarbij de richting en afstand afgelezen kon worden. Via een telefonische verbinding met de andere posten in de eigen kring en het luchtwachtcentrum werden de waarnemingen doorgegeven. In het luchtwachtcentrum hielden twaalf plotsters de posities binnen de groep op een plottafel bij en zeven plotsters op een 'longrange' bord de waarnemingen buiten de groep.
 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 1x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs